Allmän dataskyddspolicy

Senast uppdaterad: 2023-03-22

Din integritet är viktig för oss

Vi lägger stor vikt vid att skydda din personliga integritet. Vi förbinder oss att respektera din integritet och skydda de personuppgifter som vi behandlar.

Denna allmän dataskyddspolicy berör: 

  1. Kommunikation och marknadsföring
  2. Someturvas webbutik
  3. Vår webbplats, som exempelvis someturva.fi och behandling av personuppgifter som samlas in via cookies. Användningen av cookies är föremål för en separat cookiepolicy.

Denna dataskyddspolicy gäller inte för behandlingen av personuppgifter i vår Someturva-tjänst. Tjänsten omfattas av en separat Someturva-tjänstens dataskyddspolicy.

Personuppgiftsansvarig och kontakt

Somis Enterprises Oy (Someturva)
FO-nummer: 2837159-1
Repslagaregatan 2 D, 00180 Helsingfors
info@someturva.fi

Personuppgiftsansvarig enligt dataskyddslagstiftningen är Somis Enterprises Oy som ansvarar för att personuppgifterna behandlas enligt denna dataskyddspolicy och enligt gällande lagar om dataskydd. Har du frågor eller funderingar kring behandling av personuppgifter eller dataskydd är du välkommen att kontakta oss.

Vad är en personuppgift?


Med personuppgifter avses all information om en fysisk person, exempelvis dig, som kan leda till att du direkt eller indirekt är identifierad eller identifierbar. Definitionen av begreppet personuppgifter i lagstiftningen är mycket bred. Det kan vara, förutom ens namn eller adress, även andra typer uppgifter som ensam eller tillsammans kan leda till att man kan identifiera att informationen gäller just dig.

Vilka uppgifter samlar vi in?

Vi samlar bara in de personuppgifter som är nödvändiga för de ändamål som de används för i enlighet med denna sekretesspolicy. Ändamålet avgör vilka uppgifter som samlas in om individer i olika situationer.

(1) Kommunikation och marknadsföring

Vi kan behandla personuppgifter relaterad till kommunikation och marknadsföring:

  • Grundläggande uppgifter som ditt namn och e-postadress 
  • Andra uppgifter som du ger oss när du registrerar dig för utbildning eller evenemang
  • Information om vilka nyhetsbrev du har prenumererat på
  • Uppgifter om huruvida nyhetsbrevet, bulletinen eller marknadsföringsmeddelandet har levererats och öppnats
  • Ditt svar på vår feedbackundersökning eller annan förfrågan

(2) Webbutiken

Om du har gjort affärer eller köpt tjänsten själv genom Someturvas webbutik kan vi behandla följande personliga information:

  • Grundläggande uppgifter som ditt namn och e-postadress 
  • Information relaterad till beställningen och leveransen 
  • Kvittoinformation
  • Alla eventuella meddelanden du skickar till kundtjänst och information som behövs för att tillhandahålla kundtjänst 
  • Someturvas egen indelning av kundgrupper

(3) Cookieinformation

Dessutom kan vi  behandla personuppgifter relaterad till cookies på vår webbplats. Cookieinformation kan till exempel inkludera:

  • IP-adress
  • identifieringsuppgifter gällande elektronisk kommunikation
  • sök- och webbläsardata på vår webbplats
  • information om webbläsare och operativsystem

Cookies är inte avsedda för att identifiera en enskild användare av webbplatsen. I den utsträckning en individ kan identifieras kommer uppgifterna att behandlas i enlighet med denna dataskyddspolicy.

För vilka syften och på vilka grunder behandlar vi dina personuppgifter?

Vi använder personuppgifter för de syften som anges nedan. Vi behandlar personuppgifter endast på rättslig grund.

Om behandlingen av personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse har vi säkerställt din personliga integritet genom att göra en intresseavvägning enligt dataskyddsmyndigheternas anvisningar. Om du vill ha mer information om bedömningen av berättigat intresse och intresseavvägningen, kan du kontakta oss.

(1) Kommunikation och marknadsföring

Vi behandlar personuppgifter för att ta hand om försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter och kommunikation som är relaterad till vår verksamhet. Syftet med behandlingen av personuppgifter är bland annat att:

  • informera om tjänsten
  • skicka nyhetsbrev
  • hantera kundrelationer
  • marknadsföra tjänsten
  • skicka inbjudningar till evenemang
  • ordna utbildningar och evenemang
  • samla feedback
  • genomföra opinion- och marknadsundersökningar
  • analysera och utveckla kommunikation och marknadsföring

Grunden för behandling av uppgifter är ditt samtycke, till exempel när du prenumererar på vårt nyhetsbrev, registrerar dig för utbildning, accepterar marknadsföring eller svarar på vår enkät.

Behandlingen baseras på berättigat intresse när vi kommunicerar med kunder eller intressentgrupper för att hantera kundrelationer, när vi marknadsför våra tjänster till företag och organisationer och när vi använder data för att analysera och förbättra vår verksamhet.

Du har rätt att återkalla sitt samtycke eller göra invändningar mot behandlingen av dina uppgifter baserat på ett berättigat intresse när som helst (se punkt “Vilka rättigheter har du?”).

(2) Tillhandahållning av näthandel via webbutiken

Vi behandlar personuppgifter för att tillhandahålla näthandel på följande sätt:

  • För att behandla order, köptransaktioner och eventuella annulleringar av order
  • För att erbjuda kundtjänst genom att svara på kontakter och feedback från webbutikens kunder.

Grunden för behandlingen av uppgifterna baseras på implementeringen av avtalet mellan dig och oss, och de juridiska skyldigheter som följer av avtalet. Vi behandlar också personuppgifter i redovisningen enligt bokföringslagstiftningen. Behandlingen av uppgifterna baseras på  en lagstadgad skyldighet.

Kortbetalningar på Someturvas webbutik görs via Stripe, Inc. Stripes dataskyddspolicy hittar du här: https://stripe.com/en-fi/privacy.

(3) Underhåll och utveckling av webbplatsen

Syftet med att använda cookies definieras i vår cookiepolicy. Om du kan identifieras med hjälp av cookieuppgifter, baseras behandlingen av dina personuppgifter på ditt samtycke till användningen av cookies.

Du kan kontrollera eller förhindra användningen av cookies i enlighet med vår cookiepolicy.

Varifrån hämtar vi uppgifter?

Huvudsakligen kommer alla personuppgifter från dig själv, till exempel när du registrerar dig för utbildning, gör affärer i vår webbshop, prenumererar på ett nyhetsbrev eller fyller i vårt frågeformulär.

Vi kan också samla in namn och kontaktuppgifter från offentliga källor, såsom organisationers webbplatser, för marknadsföring till företag och gemenskap och för kommunikation med intressentgrupper.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge de behövs för de syften vi samlade in uppgifterna för enligt denna dataskyddspolicy.

1) Kommunikation och marknadsföring

Vi sparar de personuppgifter som behövs för nyhetsbrev, informering eller marknadsföring tillsvidare, såvida du inte har sagt upp din prenumeration för nyhetsbrevet eller ditt samtycke.

Uppgifterna om representater för kunder och intressentgrupper och mottagare av marknadsföringsmeddelanden från företag och organisationer kommer att sparas så länge som de är nödvändiga och aktuella för behandlingen.

2) Webbutiken

Om du har handlat på vår webbutik behåller vi som regel information om dina inköp och beställningar i två år.

Information om köptransaktioner och eventuella annulleringar behandlas som en del av Someturvas redovisningsmaterial under en period som definieras i bokföringslagen och är sex år från utgången av det år då räkenskapsperioden har upphört.

Uppgifter som är nödvändiga för att hantera feedback och klagomål kommer att sparas under den tid som krävs för att handlägga ärendet, vilket vanligtvis inte överstiger två år.

3) Cookies

Om cookies lagrar personuppgifter för oss, kommer vi att spara uppgifterna i högst två år.

Vem behandlar dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas endast av personer som på grund av sina arbetsuppgifter behöver behandla dem.

Vi kan anlita underleverantörer och tjänsteleverantörer till exempel vid tekniskt underhåll, administration och analys av kunduppgifter eller genomförande av kampanjer. Underleverantörer och tjänsteleverantörer arbetar för oss och har inte själva rätt att använda personuppgifter. De får inte använda din information för andra ändamål än de som anges av oss för att utföra de syften som beskrivs ovan.

Överför vi dina uppgifter internationellt?

Vi behandlar personuppgifterna genom att företrädesvis anlita aktörer och tjänster som finns inom EU eller EES-länder. Det är möjligt att tjänsteleverantörer, som agerar för vår räkning, i vissa fall behandlar personuppgifter utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, till exempel i USA.

När vi använder sådana tjänster för att behandla dina personuppgifter, använder vi väletablerade skyddsåtgärder, som EU-kommissionens mallklausuler. Genom dessa åtar sig våra tjänsteleverantörer att vidta lämpliga dataskyddsåtgärder för att skydda dina personuppgifter.

Överlåter vi personuppgifter till tredje part?

Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Detta kan dock avvikas från:

  • när lagen kräver det, till exempel för att svara på en stämning eller i samband med en rättegång eller
  • om vi deltar i en fusion eller ett förvärv.

Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi använder ändamålsenliga tekniska, administrativa och fysiska skyddsmetoder för att skydda dina personuppgifter mot radering, förstöring, obehörig användning och obehörig åtkomst.

Vi  begränsar tillgång till personuppgifterna enbart till sådana medarbetare och aktörer, som i sitt arbete har behov av dessa uppgifter, samt till tjänsteleverantörer. Dessa får endast behandla information enligt våra anvisningar. Vi förpliktigar våra underleverantörer att hålla dina uppgifter hemliga och vidta tillräckliga åtgärder för att trygga säkerheten för personuppgifterna. Alla personer som har tillgång till personuppgifterna är bundna av sekretess och tystnadsplikt.

Vi genomför dataskyddet och informationssäkerheten bland annat genom att utbilda våra medarbetare och regelbundet se över kravefterlevnaden av dataskyddslagstiftningen och god praxis för informationssäkerhet.

Vilka rättigheter har du?

Du har rätt till följande: 

  • rätt att begära tillgång till dina egna personuppgifter
  • rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandlingen av personuppgifterna
  • rätt att motsätta dig till behandlingen av personuppgifter, till exempel behandling som baseras på vårt berättigade intresse
  • rätt att begära ändring av inkorrekta eller felaktiga personuppgifter
  • rätt att begära begränsning av behandling av personuppgifter
  • rätt att begära att personuppgifterna raderas
  • få ut dina personuppgifter i maskinläsbar form och överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig under förutsättning att du själv har lämnat personuppgifterna 
  • rätt att göra invändningar till den behöriga tillsynsmyndigheten (I Finland dataombudsmannens byrå)

Du kan återkalla ditt samtycke eller välja bort användningen av dina uppgifter genom att klicka på knappen "avregistrera" i nyhetsbrev och marknadsföringsmeddelanden.

Förfrågningar enligt ovan ska skickas per e-post till adressen info@someturva.fi.

Ändringar

Vi utvecklar våra tjänster kontinuerligt. På grund av detta förbehåller vi oss rätten att ändra och uppdatera denna dataskyddspolicy. Ändringar kan också baseras på lagändringar. Om vi gör ändringar i vår dataskyddspolicy publicerar vi en uppdaterad dataskyddspolicy på vår webbplats och ange datumet för uppdateringen.